Impulsgroep Missionaire Parochie Vlaanderen

De impulsgroep Missionaire Parochie Vlaanderen wil parochies en geloofsgemeenschappen in Vlaanderen helpen om de omslag te maken naar een missionaire parochie. Daarom hebben enkele partijen de handen in elkaar geslagen, waaronder Clemenspoort, Alpha Vlaanderen, xpand en Gemeenschap Maria-Kefas.

Behalve mensen helpen groeien in een persoonlijke relatie met God en openstaan voor de werking van de Heilige Geest, wil de impulsgroep ook know-how en middelen ter beschikking stellen om een dynamiek op gang brengen:

• Bekendheid geven aan de werking van de 'Missionaire Parochie' (bv. via leesgroepen, studiedagen,...)
  • Enthousiasme opwekken voor de positieve en bemoedigende boodschap van 'Als God renoveert': ja, het is mogelijk om in deze tijd van parochiefusies een onthalende, missionaire geloofsgemeenschap te zijn.
  • Geloofsgemeenschappen via hun teamleden (verantwoordelijken) ondersteunen en begeleiden in de omslag naar een missionaire gemeenschap (leiderschapsvorming). Ontdek het begeleidingsprogramma 'gewoon beginnen'.
  • Materiaal van 'God renoveert' uittesten, vertalen naar de Vlaamse context en aanvullen met gelijkaardig/aanvullend materiaal of initiatieven die onze geloofsgemeenschappen toerusten
    • om het evangelie uit te dragen (bv. Alphacursus, zie ook Alpha Experience)
    • om parochianen te vormen tot levenslange leerlingen van Christus
    • om christelijke leiders te coachen: collegiaal, in de kracht van de Geest, elk met zijn of haar eigen charisma dat tot bloei mag komen tot vruchtbaarheid voor de zending van de kerk in onze samenleving
  • Regionale gespreksfora opzetten: ervaringen uitwisselen, een 'lerende gemeenschap' zijn
  • Het bevorderen van een cultuur van gebed, aanbidding en lofzang.

Neem gerust contact op als u interesse heeft in ondersteuning of op zoek bent naar uitwisseling met anderen die dezelfde weg willen gaan.