Nieuwe bewegingen en gemeenschappen in de Rooms-Katholieke Kerk

Parochies en parochianen kunnen inspiratie opdoen bij nieuwe bewegingen, met name voor geloofsverdieping, gemeenschapsvorming, oecumenische, diaconale en missionaire activiteiten.

Parochianen die bij deze bewegingen betrokken zijn, krijgen voor hun persoonlijke roeping en zending inspiratie en steun vanuit hun parochie en vanuit de bewegingen. Klik hier voor de folder met voorbeelden van wat deze bewegingen te bieden hebben.

Voor werkers in het basispastoraat en kernvrijwilligers in parochies heeft een werkgroep van deze gezamenlijke bewegingen sinds 2003 elf Pastorale Congressen georganiseerd. Thema’s waren: Kerk zijn: elkaar dragen; Ontvangen om te geven; God ontmoeten in een gebroken wereld; Small Christian communities; Wie inspireert de parochie?; Naar een vitale parochie, wegen tot volwassen geloof en kleine geloofsgroepen (wat dit boek opleverde); Op weg naar een nieuwe cultuur van relatie en vertrouwen; God, brandpunt van ons leven en in 2021 online: Als God ons renoveert. Teksten en video’s van deze congressen zijn te vinden via www.pastoraalcongres.nl en in de rubriek Parochie/Gemeente op www.stucom.nl.

De ervaring die de nieuwe bewegingen hebben met de bouwstenen voor de missionaire parochie willen ze naar vermogen beschikbaar stellen: over je persoonlijke geloof kunnen spreken, gastvrijheid, gebed, opbouwende muziek, lofprijzing, geloofsverdieping, betekenisvolle gemeenschap, kleine geloofsgroepen, communicatie, de Heilige Geest ervaren, eigen roeping en zending ontdekken. Ervaringen met het vormen van kleine geloofsgroepen
Klik hier voor de websites van de nieuwe bewegingen.