Wat is een missionaire parochie?

"We moeten terugkeren naar wat Jezus 2000 jaar geleden van ons vroeg: niet slechts gelovigen of ‘praktiserende katholieken’ maken, maar leerlingen maken."

~fr. James Mallon

Wat is een missionaire parochie?

Uiteraard stelt u zich de vraag wat er bedoeld wordt met een 'missionaire parochie'. Een wel heel kernachtige samenvatting krijgt u van Arjen Bultsma in de 64 seconden durende video hiernaast. Een uitgebreider antwoord vindt u hier:

Ook als u betrokken bent bij een parochie die al bloeit en groeit, bent u van harte welkom op deze conferentie. U vindt er extra inspiratie en kunt ervaringen delen.

Meld u nu aan!

De boodschap van het evangelie uitdragen

Kort gezegd komt een missionaire parochie hierop neer dat de kerk van een “onderhoudskerk” (een kerk die probeert te overleven), verandert in een missionaire kerk. Een missionaire parochie is een kerk die de boodschap van het evangelie uitdraagt. Die mensen tot leerlingen van Jezus maakt, ze de gelegenheid geeft hun leven lang te blijven groeien in geloof en ze uitzendt buiten de muren van de eigen kerk om het evangelie te brengen naar de randen van de samenleving. Het is een kerk die relevant is voor de samenleving.

Jezus heeft ons de opdracht gegeven Zijn boodschap van vrede en verlossing uit te dragen. Veel mensen in onze maatschappij zijn op zoek naar zingeving, spiritualiteit en antwoorden op levensvragen. De Kerk heeft de mogelijkheid mensen daarin te helpen, maar we doen dat nog onvoldoende. Een doorsnee parochie richt zich naar binnen, op de eigen gemeenschap. Daardoor groeit ze niet meer, is ze niet gezond en dreigt uiteindelijk te sterven. In allerlei parochies in binnen- en buitenland wordt eraan gewerkt om deze beweging te keren en de kerkgemeenschap zo op te bouwen dat mensen er graag bij willen gaan horen, dat het een gemeenschap wordt waarin naast de eigen parochianen ook mensen daarbuiten zich liefdevol ontvangen voelen en een plek kunnen vinden, en waar mensen een leven lang kunnen groeien in geloof.

bron: www.ztitusbrandsmaparochie.nl

'Als God renoveert' in een notendop

Wil je even kernachtig worden bijgepraat over ‘Als God renoveert’? Bekijk dan als korte samenvatting deze vijf interviews (elk ca. 15 min.) met fr. James Mallon. Alle vijf filmpjes zijn nu in Nederlands ondertiteld! Om de ondertiteling te kunnen zien, is het nodig te zijn ingelogd op Google/Youtube.

Interview James Mallon - deel 1

Deel 1 – De identiteitscrisis