Internationale ondersteuning

Op deze pagina willen de ‘ministries’ vermelden die ontstaan zijn vanuit de ervaringen van de boeken ‘Als God renoveert’ (Divine Renovation) van de Canadese priester James Mallon en ‘Rebuilt, Samen bouwen aan een vitale parochiegemeenschap’ van de Amerikaanse priester Michael White en pastoraal medewerker Tom Cororan. Beide ‘ministries’ ondersteunen parochies in de cultuurverandering naar een (meer) missionaire parochiegemeenschap.

Divine Renovation

Divine Renovation is een internationaal dienstwerk dat parochies en bisdommen over de hele wereld helpt om meer missionair te worden.

Er worden regelmatig webinars aangeboden (Engelstalig), die ook voor de Nederlandse en Vlaamse context interessant zijn. Klik hier voor de aankomende webinars.

Er zijn ook veel interessante webinars terug te kijken via het YouTube kanaal van Divine Renovation.

Daarnaast is er een aanbod van coaching voor priesters, de zogenaamde "Group Coaching." Dit is een programma wat hen verbindt met enkele medepriesters van over de hele wereld, die het verlangen delen om werkelijke en blijvende verandering in hun parochies te zien. De eerste stap van dit traject is de zogenaamde "Kickstart".

Group Coaching is bedoeld voor priesters, met name pastoors. Tijdens de Kickstart ga je in gesprek over de fundamenten van parochievernieuwing met vijf andere priesters, onder leiding van een coach van Divine Renovation. Elke twee weken is er een bijeenkomst, zes in totaal, dus het gaat om een traject van in totaal twaalf weken. Elke bijeenkomst duurt 90 minuten en voor elke bijeenkomst wordt je gevraagd om een video te bekijken.

De onderwerpen betreffen: visie; het bouwen van je leiderschapsteam; het bouwen van een cultuur van evangelisatie; structuur en een hybride kerk (oline en fysiek); bijeenkomsten en gezond conflict; cultuur en verandering.
Op dit moment zijn er Kickstart coaching groepen in het Engels, Duits, Spaans en Italiaans. In de toekomst zullen ook Nederlandstalige groepen worden aangeboden. Na de Kickstart zijn er aanvullende coachingsmogelijkheden binnen het aanbod van Group Coaching van Divine Renovation, om dit traject een structureel vervolg te geven.

Voor alsnog is de Group Coaching alleen voor priesters. Bij voorkeur voor pastoors, dat wil zeggen diegenen die eindverantwoordelijkheid dragen voor een parochie. Kapelaans kunnen in bepaalde gevallen ook meedoen. Informeer daarover bij Paul Lang (zie hieronder). In de praktijk gebeurt het meestal dat de pastoors zelf eerst de Kickstart volgen en daarna de video’s opnieuw bekijken en bespreken met hun pastorale team of leiderschapsteam. Gezien de groei die het werk van Divine Renovation wereldwijd doormaakt en een beperkt aantal coaches, maken zij voor dit moment de keuze om te focussen op de coaching van de pastoors. Het ligt in de lijn der verwachting dat er in de toekomst ook team coaching zal worden aangeboden.

Voor meer informatie – om te onderzoeken of dit iets voor je is – kun je contact op nemen met Paul Lang van Divine Renovation. Bij hem kun je je ook aanmelden voor de Group Coaching. In beide gevallen gaat dit door een gesprek van 30 minuten met hem te boeken.

Boek een gesprek van 30' met Paul Lang

Rebuilt Parish Association

Met tal van filmpjes, webinars en podcasts ter ondersteuning van een missionaire parochie (Engelstalig).

Meer informatie: www.rebuiltparish.com