Tip 3 : Investeer in uw team: kom (online) bij elkaar

Juist in deze tijd is er de mogelijkheid om met anderen samen u te verdiepen, bijvoorbeeld door het gezamenlijk lezen of doorwerken van één van bovengenoemde boeken of filmpjes! Probeer dit als leidinggevende van de parochie te doen met mensen, waarvan u denkt dat zij de beweging van parochievernieuwing kunnen dragen. Wanneer u al een leiderschapsteam hebt samengesteld in de parochie, kunt u dit doen met het leiderschapsteam.

Dit helpt u om in uw parochie al een begin te maken met het bespreken van fundamentele vragen als ‘Wat is de missie en visie van onze parochie?’, ‘Hoe zit het met ons eigen persoonlijke geloof?’, ‘Wat zijn belangrijke waarden voor een cultuuromslag in de parochie?’ en ‘Hoe kunnen wij als team elkaar aanvullen en versterken’.

Als u niet fysiek bij elkaar kunt of wilt komen in kleine groepen, is het mogelijk om online bij elkaar te komen in kleine groepen (maximaal 9 personen), met hulp van platforms als Zoom en Skype. Een gemakkelijk hulpmiddel om gezamenlijk iets 'op papier' te krijgen is een document aan te maken in Google Drive. Verschillende mensen kunnen tegelijkertijd werken aan één document, zonder dat het document op en neer hoeft te worden gemaild.

Als hulpmiddel voor het bespreken van de boeken ‘Als God renoveert’ en ‘Rebuilt’ in kleine groepen, heeft het Centrum voor Parochiespiritualiteit (CPS) gratis Leeswijzers ontwikkeld. Klik hier voor de leeswijzer "Als God renoveert' en de leeswijzer 'Rebuilt'.

Lees de volgende tip!