Hoofdspreker: dr. Johannes Hartl

Dr. Johannes Hartl (1979) is een katholieke Duitse theoloog, filosoof, auteur en spreker. Online bereiken zijn lezingen over zingeving, relatie en geloof honderdduizenden mensen. Hij verbindt mensen over kerkgrenzen heen en weet geloofsthema’s relevant en begrijpelijk te maken voor mensen van deze tijd. Hij schreef verschillende boeken, waarvan 'Eden Culture' het meest recente is.

Johannes woont in Augsburg, Duitsland, met zijn vrouw Jutta en hun vier kinderen. In 2005 richtten zij daar een Huis van Gebed op, waar sinds 2011 dag en nacht gebeden wordt. Ook worden er grootschalige conferenties en evenementen georganiseerd.

Ochtendprogramma: “Te druk om te evangeliseren...”

‘Blijf in Mij!’  Met deze woorden benadrukt Jezus het belang van blijvende verbondenheid met Hem. Het is vanuit die verbondenheid dat wij vrucht kunnen dragen. Zowel in ons persoonlijk leven als in het parochieleven kunnen we overspoeld raken door taken en verantwoordelijkheden, door stress of zorgen. We willen als parochies prioriteit geven aan evangelisatie, maar zijn soms zelfs ‘te druk om te evangeliseren’. Hoe zorgen we dat we in de drukte van het leven toch steeds verbonden blijven met Jezus, persoonlijk en als parochie? Hoe kunnen we vanuit die verbondenheid in relatie treden met onze postchristelijke samenleving, en vruchten voortbrengen? In de ochtend zal Johannes op deze vragen ingaan.

Middagprogramma: "Te druk om te bidden..."

Gebed is essentieel om in verbondenheid met Jezus te leven; het is de motor van parochievernieuwing. Hoe kan het ook echt die plaats krijgen, en op welke manieren kan dit vormgegeven worden? Tijdens het middagprogramma zal Johannes hierover spreken in de Grote Zaal; ook zal er ruimte zijn om samen met deze vragen aan de slag te gaan.

Vertaling

Johannes Hartl zal spreken in het Engels; vertaling naar het Nederlands zal via vertaalapparaten beschikbaar zijn. Voor de overige plenaire onderdelen zal vertaling naar het Engels beschikbaar zijn. Het gehele programma zal naar het Duits worden vertaald.