Nieuwe wegen vinden om “de wereld in te gaan”

“Wat kun je als kerk doen om mensen te bereiken die nu niet in de kerk komen?” Deze vraag stelt presentator Leo Fijen van het programma Het Geloofsgesprek van KRO-NCRV aan pastoraal werker Laura de Vries van de Heilige Familieparochie te Breda. Aansluitend op het Geloofsgesprek, vond op zondag 26 april 2020 de live uitgezonden eucharistieviering van KRO-NCRV plaats vanuit de H. Antoniuskathedraal van Breda.

In het gesprek gaat De Vries in op haar persoonlijke geloofsleven en welke rol parochievernieuwing daarbij inneemt, ook in coronatijd: “Voor mij begint parochievernieuwing bij de droom die ik heb voor de Kerk. Hoe is de Kerk bedoeld om te zijn? Wat hopen wij voor de Kerk? Voor mij gaat het om een terugkeer naar de basis, de kern. Dat de Kerk een plek mag zijn waar mensen God op het spoor kunnen komen en Christus kunnen ontmoeten. Maar ook dat het een plek is waar mensen naar elkaar omzien en elkaar liefhebben.”

Ook de Heilige Familieparochie zoekt manieren om mensen nabij te zijn en “de wereld in te gaan” zoals paus Franciscus ook vraagt. “Wij zijn nu versneld de digitale weg opgegaan met Youtube, Facebook en de website om daar de boodschap van ons geloof te presenteren.”