Maak kennis met ... Johannes Hartl

Dr. Johannes Hartl, hoofdspreker op de vierde nationale conferentie Missionaire Parochie in Veenendaal, is een Duitse katholieke theoloog. Hij heeft met zijn lezingen en boeken een groot bereik in binnen- en buitenland, maar is nog geen grote bekende voor het Nederlandse publiek. Op de conferentie zal hij spreken vanuit zijn passie voor gebed en evangelisatie. Wie is hij en wat mogen we op 8 februari van hem verwachten?

Johannes, kun je iets meer over jezelf vertellen: Wat drijft je? Waar geniet je van?

JH: “Ik ben gefascineerd door schoonheid en ik hou ervan die fascinatie te delen met anderen. God zelf is voor mij de ultieme schoonheid. Ik houd ook van reizen, van de natuur, van lekker eten en van goede boeken. Mijn vrouw en ik hebben vier kinderen en ik geniet ervan hen te zien opgroeien als tieners.”

We weten dat gebed ook echt een passie van je is. Wat is gebed eigenlijk voor jou persoonlijk?

JH: “Gebed is voor mij het samenzijn met Degene die mij liefheeft. Als tiener had ik een ervaring met God die mijn leven veranderde; ik was daarna enorm hongerig naar geestelijke groei en verdieping. Toen ontdekte in het gebed als de beste weg naar een relatie met God. Ik zou me geen leven zonder dagelijkse gebedstijd kunnen voorstellen!”

Vanuit jouw eigen passie voor gebed ben je een Huis van Gebed gestart in Augsburg. Daar wordt nu al jarenlang 24/7 gebeden en er worden conferenties gehouden waar meer dan 10.000 (vooral jonge) mensen op af komen. Hoe kan dat, zeker in deze tijd?

JH: “Het begon heel klein, maar met een brandend hart. Als je een grote visie hebt, en als je erin slaagt een groep gedreven mensen bij elkaar te brengen, dan kun je heel veel bereiken – als je doorzet. De groei kwam langzaam, maar zeker! Het is duidelijk dat God het proces gezegend heeft.”

Hoe zie jij de relatie tussen gebed en evangelisatie?

JH: “Ten eerste: evangelisatie kan geen vruchten voortbrengen zonder gebed. Gebed brengt altijd verandering. Alles wat we doen, wordt effectiever door het gebed. In de tweede plaats is het gebed zelf óók een evangelisatiemiddel. Heel veel mensen in onze samenleving zijn op zoek naar ‘iets’, naar ‘meer’... Ze voelen zich aangetrokken tot allerlei vormen van spiritualiteit. De meesten van hen hebben alleen nooit ervaren dat de christelijke spiritualiteit aantrekkelijk zou kunnen zijn. Veel mensen zouden dolgraag willen bidden, maar ze weten niet hoe. Wij kunnen hen dat laten zien!”

Nog niet zo lang geleden schreef je het boek ‘Eden Culture’ (wat ook in het Nederlands uit zal komen, red.), waaruit een heel – gelijknamig – netwerk is ontstaan. Hoe kwam je daartoe na het starten van het Huis van Gebed?

JH: “Door te bidden verlies je de rest van de wereld niet uit het oog; je gaat juist dingen zien die je eerder niet had opgemerkt. In Eden Culture probeer ik de belangrijkste uitdagingen van de moderne maatschappij te benaderen vanuit een christelijke antropologie. Ik geloof sterk dat er één vraag centraal staat in alle actuele discussies, namelijk: ‘Wat is een mens?’ Als AI sneller is dan mensen of als de menselijke soort de oorzaak is van klimaatverandering, wat maakt ons als mensen dan bijzonder? Met Eden Culture, zowel het boek als de beweging, proberen we die vraag te beantwoorden en te ontdekken hoe we kunnen bouwen aan een toekomst met een menselijk gezicht. We kunnen impact hebben op de samenleving en dingen ten goede veranderen. Al deze inzichten zijn in gebed geboren, maar ook makkelijk toegankelijk voor seculiere mensen.”

Zou je tot slot nog een paar woorden willen zeggen tot de mensen die naar jou komen luisteren op de conferentie Missionaire Parochie in februari?

JH: “Ik zal delen vanuit mijn eigen passie voor het evangelie in een post-christelijke samenleving. Mijn eigen ervaringen met evangelisatie brengen me tot een aantal ideeën over hoe de Kerk van de toekomst eruit zou kunnen én zou moeten zien. Ik wil het hebben over de mentaliteit en de behoeften van de postmoderne mens, met een nadruk op jonge mensen. Ik zal ingaan op taalgebruik, de noodzaak van gebed en het belang van het internet. Het wordt praktisch en toegankelijk. Ik kijk er erg naar uit!”

Bent u nieuwsgierig geworden en wilt u Johannes horen spreken op de conferentie? Koop hier uw tickets!
Tot 1 december geldt een vroegboektarief en voor groepen vanaf 5 personen geldt een groepstarief.

Tekst: Annemarie Wijns
Foto: Presse - johanneshartl.org