KIJK TERUG: Een Kerk van Nabijheid Worden – Uitdagingen en Kansen van de Synodale Weg

Op vrijdag 18 november organiseerde Divine Renovation in samenwerking met Alpha een webinar over een belangrijk en actueel onderwerp voor - missionaire - parochies: "Een Kerk van nabijheid worden: Uitdagingen en kansen van de Synodale Weg".

Wereldwijd willen katholieken antwoord geven op de visie van paus Franciscus om een “kerk van nabijheid” te worden. Maar wat bedoelt Paus Franciscus eigenlijk als hij de Kerk hiertoe oproept? Wat is synodaliteit eigenlijk, en wat betekent het concreet in de dagelijkse praktijk van de parochie? Hoe zou dat eruit kunnen zien? Wat zijn de uitdagingen en de kansen die dit biedt voor een parochie die haar roeping tot evangelisatie wil uitleven?

Fr. James Mallon, Zr. Nathalie Becquart en dr. Hannah Vaughan-Spruce gingen hierover in gesprek, en deelden waardevolle inzichten vanuit hun ervaringen en expertise. Dat deze vragen inderdaad wereldwijd leven, bleek wel uit het feit dat dit webinar live werd gevolgd door meer dan 1500 mensen uit 43 landen, en simultaan werd vertaald in zeven verschillende talen. Hoe bijzonder dat we als wereldkerk over deze vraagstukken na mogen denken: zo veel verschillen, en toch één doel - Jezus Christus volgen en verkondigen.

“If we use the metaphor of being on the road together: we’re not going to be on the same road together but momentarily if we’re headed in two different directions. For synodality to exist it presumes that we’re on the same road, going in the same direction.” - Fr. James Mallon

Heeft u het gemist? Het webinar is nog terug te kijken! Hieronder vindt u de links naar de opnames:

Tip!

• Kijk dit webinar met een groep vanuit de parochie of met andere parochieverantwoordelijken, en spreek er na afloop met elkaar over door. De kern van synodaliteit is erin gelegen met elkaar in gesprek te gaan en naar elkaar te luisteren; wellicht is dit een mooie gelegenheid om dit in praktijk te brengen.