Getuigenissen

Getuigenissen uit binnen- en buitenland

Op verschillende momenten in het programma zullen gasten uit binnen- en buitenland hun ervaringen delen met parochievernieuwing, en in het bijzonder het proces van cultuurverandering in hun eigen parochies.

Fr. Gary Buckby en Stephanie O'Connor - Walshe
Birmingham, Verenigd Koninkrijk

Fr. Gary is veertien jaar actief als parochiepriester en een groot fan van de Wolverhampton Wanderers Football Club. Hoewel hij normaal niet van lezen houdt, herinnert hij zich als de dag van gisteren dat hij het boek "Divine Renovation" in een adem uitlas: "Het was net alsof Fr. Mallon mijn eigen woonplaats en parochie beschreef!"

Vanaf dat moment probeert Fr. Gary de onderliggende principes van parochievernieuwing in zijn parochie in praktijk te brengen. Hij doet dit als onderdeel van een leiderschapsteam: "Dat is wel eens uitdagend, maar ook gezond voor een priester die gewend is alleen te werken en dat best pittig vindt."

Stephanie O'Connor-Walshe, lid van dit leiderschapsteam, zal ook delen over haar ervaringen.

Ferdinand von Degenfeld
Verantwoordelijke voor Divine Renovation in het Duitse taalgebied

De plannen voor de eerste conferentie Missionaire Parochie (oorspronkelijk gepland in 2020) werden geboren nadat een kerngroep vol enthousiasme terugkeerde van een conferentie met Fr. James Mallon in het Duitse Fulda. Ook in het Duitse taalgebied vond het gedachtegoed van "Divine Renovation" weerklank. Ferdinand is al enkele jaren aangesteld als verantwoordelijke voor Divine Renovation in het Duitse taalgebied en heeft in die jaren van dichtbij de ontwikkelingen in ons buurland kunnen volgen. Hij zal zijn indrukken en ervaringen delen.