‘Parochievernieuwing is al aan de gang’

Komende week vindt in Breda een grote conferentie plaats over parochievernieuwing. Volgens projectleider Harm Ruiter gaat het om meer dan een tijdelijke hype.

Door: Ed Arons

Ongeveer duizend mensen zullen 24 en 25 maart in Breda deelnemen aan de conferentie Als God renoveert. Volgens Harm Ruiter, de verantwoordelijke voor dit gebeuren, komt 88 procent van hen uit Nederland en 12 procent uit Vlaanderen. Tweederde is tussen de dertig en 65 jaar. In de categorie onder de dertig “heeft een vijftigtal deelnemers zich opgegeven, maar komt de meerderheid van de ruim honderd vrijwilligers nog bij”.

“Bemoedigend” vindt Ruiter het dat “ruim de helft komt in parochieverband, sommigen met een afvaardiging van twintig personen inclusief de pastoor.” Hoeveel parochiepriesters er precies deelnemen, kan hij niet zeggen, maar 74 priesters hebben aangegeven te willen concelebreren. En het aantal (hulp)bisschoppen staat op acht, van wie twee uit Vlaanderen.

Hooggespannen verwachtingen

De conferentie had eigenlijk twee jaar geleden plaats moeten vinden, maar werd wegens corona verschoven. Het aantal mensen dat zich door dit uitstel heeft afgemeld, is aangevuld door nieuwe deelnemers en volgens Ruiter kunnen belangstellenden zich zelfs nu nog opgeven, als ze snel zijn.

De verwachtingen twee jaar geleden waren hoog gespannen, wat onder andere te zien was aan de verkoop van het boek Als God renoveert van de Canadese parochiepriester James Mallon. In twee jaar tijd is het aan zijn zesde druk toe; de titel is overgenomen voor de conferentie, waar Mallon zelf hoofdspreker zal zijn.

Inmiddels is bij uitgeverij Adveniat ook een werkboek onder dezelfde titel uitgekomen en een bundeling van vijf praktijkverhalen in Nederland. Enkele van deze voorbeelden zullen ook in Breda gepresenteerd worden. Adveniat hoopt bovendien in april de vertaling van Beyond the Parish uit te brengen, waarin James Mallon de principes van vernieuwing toepast op bisdommen en op de Kerk als geheel.

Ook voor Europese parochies

“Father Mallon komt met een team van zes personen naar Breda”, zegt Ruiter. “Onder hen de coördinator van Divine Renovation in het Verenigd Koninkrijk en die van de Duitse afdeling. Die laatste twee laten zien dat deze visie op parochievernieuwing niet alleen geschikt is voor Noord-Amerika, maar ook voor parochies in Europa.”

De organisatie achter de conferentie, De Missionaire Parochie, is een initiatief van het bisdom Breda. Daarin werkt een aantal organisaties nauw samen: naast het bisdom ook Alpha Nederland, het katholiek Alpha Centrum, het Centrum voor Parochiespiritualiteit en Xpand, dat onder meer leiderschapstraining aanbiedt.

“Samen hebben we een aantal kernwaarden gehaald uit de diverse vormen van parochievernieuwing”, vertelt Ruiter. “Want het gaat niet om een bepaalde methodiek; die kan afhangen van de specifieke situatie van een parochie.”

Begeleiding

Dat de conferentie niet op zichzelf staat, blijkt ook uit de mogelijkheden van begeleiding nadien. “De initiatieven die samenwerken in De Missionaire Parochie bieden hun diensten aan. Daarnaast is er ondersteuning vanuit de organisatie van father Mallon, ‘Divine Renovation’, een wereldwijd netwerk. Zo zijn er vijf Nederlandse parochiepriesters die al gebruik hebben gemaakt van de Kickstart coaching, een vorming die ze samen hebben meegemaakt en afgerond. Ook zijn er webinars over diverse onderwerpen, de mogelijkheid van coaching en om een tijdje in een vernieuwde parochie mee te draaien.”

Belangstellenden kunnen live of na afloop de plenaire bijeenkomsten van de conferentie terugzien op de YouTube-kanalen van het bisdom Haarlem-Amsterdam (Kathedraal TV) en De Missionaire Parochie; Katholiek Leven en Radio Maria bieden podcasts en Adveniat komt met een speciaal magazine. Mallon zal te zien zijn in het programma Geloofsgesprek bij de KRO/NCRV op NPO 1.

“De manier waarop deze conferentie tot stand is gekomen laat zien dat het geen losse flodder is”, daarvan is Harm Ruiter overtuigd. “Ze is onderdeel van een groter geheel, van wat God aan het doen is. Deze aandacht voor parochievernieuwing heeft al structureel effect, overal zie je beginnetjes, ze is al aan de gang.”

Bron: Katholiek Nieuwsblad, 17 maart 2022