Terugkijktip: Het KRO-NCRV Geloofsgesprek met James Mallon

Op zondag 24 april 2022 zond KRO-NCRV Het Geloofsgesprek uit met fr. James Mallon. Programmamaker Leo Fijen interviewde hem tijdens de conferentie van de Missionaire Parochie die in maart 2022 in Breda plaatsvond.

In het gesprek gaat James Mallon in op de vraag hoe je een missionaire Kerk kunt zijn in een seculiere samenleving. Mallon: “Het startpunt van een missionaire Kerk in een post-christelijke cultuur is niet langer te doen alsof je nog leeft in een christelijke cultuur.”

Eeuwenlang gingen cultuur en geloof hand in hand, maar dat is niet meer het geval, benadrukt de Canadese priester. “Onze pastorale methodes en gewoonten, ál onze modellen, zijn gebaseerd op een verondersteld christendom in de samenleving. Maar dat is compleet verdwenen.” In Nederland is dat niet anders dan in Canada. Je kunt er volgens hem niet vanuit gaan dat het geloof vanzelf wordt doorgegeven in een context van ‘cultureel katholicisme’. “Vroeger kon je met de stroom meegaan om bij de Kerk uit te komen. Tegenwoordig drijf je er juist vanaf als je met de stroom meegaat.”

Daarom moet er weer werk gemaakt worden van evangelisatie, beseft Mallon. “Tot de jaren 60 hebben we ingezet op de sacramenten en catechese, maar niet op evangelisatie. Dat was iets voor enkele professionals in verre landen. Maar nu weten we dat we hier moeten evangeliseren. Dat is iets anders dan geloofskennis opdoen. In het Engels zeggen we: “It’s not taught, it’s caught”, je leert het niet, je wordt gegrepen.”