Muziek in de missionaire parochie

Missionair’ wil zeggen dat we als eerste rekening houden met nieuwe mensen, mensen die voor het eerst in de kerk komen. Welke muziek raakt hen? Welke muziek helpt hen het beste om zich te openen voor God en Hem te ervaren? Hoe kan muziek eraan bijdragen dat mensen graag terugkomen?

In een missionaire parochie moeten we onze eigen voorkeur aan de kant durven schuiven. We worden uitgedaagd om de voorkeur van de mensen die we willen bereiken op de eerste plaats te zetten. Het gaat erom wat mensen ‘hier en nu’ aanspreekt en hen helpt om in contact te komen met God.

Meerdere muziekstijlen kunnen goed functioneren in een missionaire parochie, voor verschillende doelgroepen. Een muziekgroep, koor, band of cantor kan de muziek (bege)leiden. Het gaat in alles om de houding: Christus staat centraal. En welke stijl, vorm of welke concrete liederen we ook kiezen, we willen mensen helpen om hun hart voor God te openen en Hem te aanbidden. Daarbij hoort ook een goede kwaliteit van de muzikale ondersteuning.

Muziek op de conferenties

Voor de conferenties Missionaire Parochie is de afgelopen jaren gekozen om deelnemers met een muziekstijl te laten kennismaken die nog weinig vertegenwoordigd is in katholieke parochies in Nederland en Vlaanderen: praise and worship. Om zo aan te sluiten bij wat voor hedendaagse mensen relatief vertrouwd aanvoelt.

Hebt u belangstelling om de liederenlijsten van de conferenties te zien? U kunt een download van de lijst opvragen per e-mail. Als u een andere vraag hebt, van harte welkom om die te stellen! Zie onderaan deze pagina voor het contactformulier.

Toerusting nodig op het gebied van missionaire muziek, in de liturgie en daarbuiten?

UPrayse! verzorgt diverse trainingen en workshops op dit gebied. Kijk voor meer informatie en contact op hun website: https://uprayse.nl/

De muziek op de conferenties in 2023 en 2024 stond onder leiding van Uprayse! Zij stelden speciaal voor de conferenties een muziekgroep samen waarin diverse muzikanten samenwerkten. In 2022 stond de muziek op de conferentie onder leiding van Laura de Vries, voormalig pastoraal werkster in de parochie H. Familie te Breda. Toen werkten enkele medewerkers van UPrayse! ook al mee aan de muzikale ondersteuning.

OHP Academy

De OHP Academy (One Hope Project) in het Verenigd Koninkrijk biedt jaarlijks een praktische online training voor katholieke muzikanten. Ook Nederlandse en Vlaamse deelnemers zijn welkom! De voertaal is Engels. Kijk hier voor meer informatie.

Vigil Project

Ter inspiratie: zie ook het Vigil Project in de Verenigde Staten. Deze website bevat veel gratis bronnen en opnamen die als inspiratie kunnen dienen voor parochies in Nederland en Vlaanderen.

Meer weten?

• Lees in ‘Als God renoveert’ van fr. James Mallon (2019) over ‘opbouwende muziek’, p. 126 t/ 140.
  • Lees in ‘Rebuilt’ van fr. Michael White en Tom Cororan (2019) over ‘muziek’, p. 125 t/m 140.
  • Bekijk dit webinar van Divine Renovation: "Sunday Experience - Revitalising Music Ministry in Your Parish" (Engelstalig).
  • Bekijk deze video van Divine Renovation: ‘Is it time to change music?’