Wat na Alpha? - Aanbod van materialen

We zien dat onder andere via Alpha mensen Jezus beter willen leren kennen en meer willen weten of leren over het katholieke geloof. Hoe help je hen als parochie verder?
Eén van de manieren waarop dat kan is om mensen uit te nodigen voor een kleine groep, om zo gezamenlijk het geloof te verdiepen. Enerzijds wordt er inhoudelijk iets aangereikt, anderzijds is er de mogelijkheid om daarover met anderen door te spreken. Zie hieronder een aantal mogelijkheden om  de inhoudelijke kant van de kleine groep vorm te geven.

Meer Alpha!
Voor meer informatie, lees Unlocking Your Parish: Making Disciples, Raising Up Leaders with Alpha
(van Ron Huntley en Fr James Mallon)

Alpha is een hulpmiddel om mensen op te leiden. Je kan een deelnemer op het einde van de cursus vragen om de volgende keer helper te zijn, en als dat goed gaat kan je die uitnodigen om de volgende keer gespreksleider te zijn, en daarna bijv. kernteamlid, en daarna wellicht voor een andere functie in de parochie. In principe kan je iedereen vragen als teamlid, tenzij er een goede reden is om het niet te doen, bijvoorbeeld recent trauma dat het te moeilijk maakt om een kleine groep te leiden, of niet openstaan voor andere meningen. Een heel goede optie voor na Alpha is… Alpha!

H. Schrift

Lees met elkaar het Evangelie van de komende zondag (of de afgelopen zondag) en wees even stil.
‘Wat raakt je in deze passage uit de Bijbel en waarom?’ Ga hierover in gesprek met elkaar.
Eventueel kan een Bijbel commentaar je hierbij helpen, zoals bijv. de boeken van pater Bots, Mgr. Hendriks of de wekelijkse homilie van bisschop Robert Barron (Engelstalig).

Introductie Katholieke thema’s: Sycamore (NL of EN)

• Eerste afleveringen blijven bij de kern van het christelijke geloof, zoals Alpha.
  • Aflevering 13 tot 20 gaan breder en een aantal specifiek katholieke thema’s komen aan bod, die een mooie aanvulling kunnen zijn op Alpha.
  • Met Nederlandse ondertitels.
  • De video’s zijn ongeveer een half uur en worden een paar keer gepauzeerd tijdens een bijeenkomst om af te wisselen met gesprek. Je kunt ervoor kiezen om wel de hele aflevering in één keer te kijken en om mensen de gelegenheid te geven de vragen eerst zelf in stilte te beantwoorden (en bijv. ook iets op te schrijven), en dat je dan aan het einde één lange gesprekstijd houdt.
  • Je kan zelf kiezen welke afleveringen je wil gebruiken. Je kan er een cursus van 1 bijeenkomst of van 20 bijeenkomsten van maken, of alles daar tussenin.

Materialen van het Katholiek Alpha Centrum

Het Katholiek Alpha Centrum heeft een aantal materialen uitgegeven, die afhankelijk van de doelgroep gebruikt kunnen worden, om met een groep mensen verder te gaan na Alpha. Deze materialen zijn in het Engels gesproken en Nederlands ondertiteld. Ze kunnen dus prima met een Engelstalige en Nederlandstalige groep samen gekeken worden. Daarna kun je dan in aparte Engelstalige en Nederlandstalige kleine groepen uiteen gaan om over de betreffende aflevering door te spreken. Het Katholiek Alpha Centrum heeft ondersteunend materiaal beschikbaar, bijv. vragen voor de kleine groepen. Dat zijn o.a.:

• Sycamore (zie hierboven)
  • Catholicism van bisschop Robert Barron: 10 afleveringen om het katholieke geloof beter te leren kennen. Gefilmd op 50 locaties in 15 landen. Inhoudelijk erg rijk. Het advies is om de helft van een aflevering per bijeenkomst te kijken.
  • Mij geschiede naar uw Woord door David Payne: Hoe Maria ons helpt op onze weg naar God. 5 afleveringen (25 minuten per aflevering) met een gelijknamig boek.
  • CaFE (Catholic Faith Exploration) door David Payne: inhoudelijk goed, maar wat gedateerd. CaFE 1 bestaat uit 7 afleveringen en CaFE 2 uit 8 afleveringen.

Cursus over gebed: Prayer course

• Wordt rustig en goed opgebouwd, dus je kan beginnen met mensen die weinig/geen ervaring hebben met gebed.
  • Filmpjes (8 afleveringen) over het Onze Vader + gesprek in kleine groep + gebed.
  • Gemaakt voor interkerkelijk gebruik: het is goed om af en toe een paar aanvullingen te geven voor de katholieke context. Neem contact op, mocht je hiervoor interesse hebben.

Bijbelstudie: The Chosen

• Filmreeks over de Bijbel (evangelie), uitzonderlijk goede kwaliteit, helemaal crowd-funded.
  • Idee van de reeks is om de verhalen te laten zien vanuit het perspectief van de mensen die Jezus zelf ontmoet hebben en dat raakt je echt. Heel mooie opstap om mensen te inspireren om zelf de Bijbel te beginnen lezen, of om de Bijbel te gaan lezen met meer enthousiasme.
  • Trouw aan wat in de Bijbel staat, gecombineerd met een grote portie artistieke vrijheid. De makers gebruiken uitgebreide achtergrondverhalen die op zich wel verzonnen zijn, maar met veel voorzichtigheid om de boodschap van de Bijbelverhalen te ondersteunen.
  • Eerste seizoen bestaat uit 8 afleveringen, telkens een half uur tot een uur lang, met optie voor Nederlandse ondertitels. Inmiddels is ook het tweede en derde seizoen bezig.
  • Er wordt nog volop aan de serie gewerkt en het idee is dat er uiteindelijk 7 seizoenen zullen komen.
  • Online zijn er vragen (met name Engelstalig) te vinden om n.a.v. de betreffende aflevering in kleine groepen over door te spreken.

Kerkelijke documenten

Lees eens met elkaar (een deel van) een kerkelijk document of toespraak van de paus met elkaar en ga hierover in gesprek. Bijv. over de uitleg van paus Franciscus over de zaligsprekingen in Gaudete et exsultate. Deze teksten van paus Franciscus zijn diepgaand en toegankelijk tegelijkertijd.

Veel kerkelijke documenten zijn digitaal te raadplegen via www.rkdocumenten.nl.

Vragen, opmerkingen of aanvullingen?

Mail naar Mirjam Spruit (Centrum voor Parochiespiritualiteit),