Terugkijktip: Het KRO-NCRV Geloofsgesprek met Paul Donders

Op zondag 16 april zond KRO-NCRV Het Geloofsgesprek uit met Paul Donders, directeur en consultant bij xpand. Programmamaker Leo Fijen interviewde hem op de vooravond van de mini-conferentie Missionaire Parochie die in maart 2023 in Veenendaal plaatsvond, waar Paul Donders een van de hoofdsprekers was.

In het gesprek gaat Paul Donders in op zijn eigen inspiratie, het levenswerk van de heilige Benedictus. In een levende christelijke gemeenschap dienen drie elementen centraal te staan: aanbidding (mysterium), thuis (communio) en werk (leger). In gesprek met Leo Fijen diept hij uit hoe die elementen vormgegeven kunnen worden in de parochie.

Gevraagd naar een woord van inspiratie voor kijkers die kampen met twijfels en ontmoediging, zegt Paul: “Jezus is nu bij jou. Je kunt Hem uitnodigen, waar jij bent, om er met jou over na te denken hoe jij in jouw parochie - samen met anderen - iets kunt bouwen wat leeft. Ik geloof dat dat mogelijk is.”