"Onze missie is hier"

Op missie gaan. Veel mensen denken dan aan de missionarissen die jaren geleden naar verre landen reisden om de Blijde boodschap te verkondigen. Tegenwoordig is eerder het tegenovergestelde waar en is onze regio juist een missiegebied. Iemand die deze ontwikkelingen aan den lijve heeft ondervonden, is priester Koos Smits. Na zijn studie Theologie werd hij missionaris in Papoea-Nieuw-Guinea. Daar ontdekte hij dat zijn missie niet daar lag, maar in Nederland.

In een interview met Katholiekleven.nl schetst hij een overzicht: “Vroeger al waren er talloze katholieken die hebben gezegd dat mensen naar hier zouden komen om te missioneren. Mensen geloofden dat niet, maar ik zie het nu op verschillende plekken in Nederland. Volgend jaar is er in het Bisdom Breda een conferentie op basis van twee boeken: ‘Rebuilt’ en ‘Als God renoveert’. Die zeggen: onze missie is de her-evangelisatie van onze gemeenschap.”

Smits ziet dat parochies zich op een doodlopende weg bevinden als er niet iets wezenlijks verandert: “Als we zo doorgaan, gaat het dood. Dat heb ik in Nederland tragisch gezien in mijn periode. We gaan door met wat we altijd gedaan hebben. Maar dan sterft het uit.” Volgens Smits hebben jongeren echt behoefte aan geloof. “Maar wat hebben wij doorgegeven?“ vraagt hij zich af. “De kerk, het systeem, de parochie, de gemeenschap. Maar we moeten God doorgeven. We moeten de missie van Jezus weer nieuw leven inblazen. Dat gebeurt met eigen mensen. De eerste missie van Jezus is de mens in contact brengen met God.”

Bron: Katholiekleven.nl