James Mallon: “We gaan van elkaar leren”

14 december 2019 - Over precies honderd dagen begint de conferentie ‘De Missionaire parochie – Als God renoveert’. In een videoboodschap aan Nederland en Vlaanderen gaat priester James Mallon, hoofdspreker tijdens de conferentie, in op de meest gehoorde bedenking ten opzichte van de conferentie: “Nederland is niet Canada”.

De laatste jaren heeft Mallon Azië, Afrika, Latijns Amerika, Europa en Noord Amerika bezocht. “Verschillen zijn er”, weet hij. “Iedere kerk heeft zijn eigen context. Maar één ding hebben parochies over heel de wereld gemeen. Overal staat de kerk er hetzelfde voor. Overal kampen parochieleiders ermee dat een groot deel van van het pastorale model is gebaseerd op een wereld die niet meer bestaat. De seculiere wereld beperkt zich niet tot het Westen.”

Mallon kijkt uit naar de conferentie. “Het is voor ons team zó vreugdevol om met mannen en vrouwen zoals jullie samen te komen en te reflecteren over hoe we kunnen beginnen de zaken anders te doen. We gaan van elkaar leren.” De Canadese priester waarschuwt mensen vaak om niet “klakkeloos te kopiëren” wat een andere kerk doet. Mallon: “Begrijp het ‘waarom’ en neem het waarom mee naar huis. Ga in je eigen context met het ‘waarom’ aan de slag.”

“Wanneer we onbevooroordeeld bij elkaar komen en de hulp van de Heer en de inspiratie van de Heilige Geest zoeken, gaan we leren hoe we onze parochies tot missie bewegen.” Mallon roept op om de leiders van de parochies mee te nemen naar de conferentie en te bidden voor de voorbereidingen. “Bid ook dat de mensen voor wie het bedoeld is zich hiervoor kunnen vrijmaken.”

De video is Nederlands ondertiteld.