Leiding geven vanuit een team aan een parochie

Het vraagt veel om een parochie te leiden vanuit een onderhoudsmodus – we doen het zoals we het altijd gedaan hebben en zorgen voor de mensen die we hebben – naar een missionaire parochie – we zijn ook erop gericht om mensen buiten de kerk kennis te laten maken met de liefde van God.

De pastoor kan het beste deze leidinggevende taak uitvoeren, als hij leiding geeft aan de parochie vanuit een team. Waarom is het zo belangrijk om in de parochie leiding te geven vanuit een team? Valt dit team – soms genoemd leiderschapsteam of parochieteam - rondom de pastoor samen met het pastorale team of juist niet? Hoe bouw je vervolgens een dergelijk team op en wat zijn uitdagingen die je hierbij kunt verwachten?

In dit webinar op 23 maart 2021 gingen drie gasten onder leiding van Dennis Peters, journalist en verantwoordelijke voor pers & communicatie bij Kerk in Nood Nederland, met elkaar in gesprek. U kunt hier het webinar herbekijken. Er worden ook enkele suggesties vermeld voor het leiding geven vanuit een team aan de parochie.

Tips voor leiding geven vanuit een team aan een parochie

Om te kijken:

Om te lezen

• Hoofdstuk 7 van het boek ‘Als God renoveert’ van fr. James Mallon over ‘Leider van het huis’.
  • ‘Als God renoveert werkboek’ van fr. James Mallon. De eerste twee hoofdstukken gaan over ‘Ken jezelf als leider’ en over hoe je stap voor stap een leiderschapsteam samenstelt.
  • ‘De 5 frustraties van teamwork. Hoe zorg je ervoor dat samenwerken leuk blijft’ van Patrick Lencioni.

Over de sprekers

• Informatie over de parochie van onze gasten: de H. Familie te Breda
  • Informatie over xpand en de ondersteuning die zij bieden om een leiderschapsteam op te zetten in de parochie.